Comic Salon Erlangen 2

Efter tre hektiske messedage i et meget varmt telt i Erlangen, er jeg nu på vej hjem ad. Mit hoved er fyldt med indtryk, tanker og ideer om hvordan man egentlig kan gøre tegneserietegning til et levebrød. 

Jeg var godt klar over at ikke mange af de danske tegnere kan leve af deres kunst. Danmark er for lille et marked og sprogområde. Der er måske en lille håndfuld som kan gøre det, men vi andre må supplere med andet arbejde. En mulighed til at gøre arbejdet mere lønsomt, kunne jo så være at få sine tegneserier udgivet i Tyskland, som 10 gange så sort som Danmark. 

Men efter at have holdt flere møder med tyske forlæggere, talt med kollegaer og andre tegneseriefolk, ser det ud til, at man også her må arbejde med små oplag og små salgstal. Tyskland har mange forlag og mange supergode tegnere, så konkurrencen om de svindende kunder er også hård her. 

Jeg håber selvfølgelig at jeg fik solgt Gravrøveren ind til et af de tyske forlag jeg talte med, og det vil vise sig om der er et af dem der vender tilbage. I hvertfald fik jeg startet mig et nyt tysk netværk. Det var på den ene side opløftende at møde så mange engagerede mennesker, men det er også deprimerende, at det skal SÅ svært at leve af sin kunst.

På plads på standen i Erlangen sammen med Søren Mosdal, Tatiana Goldberg og Line Høj Høstrup

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Fra Jylland til København i 1700 tallet

Mere inspiration

Mysteriet om Gertrud Bodenhoff