Det store spørgsmål

Det store spørgsmål, for mig, har længe været, hvordan får jeg det til at løbe rundt, hvis jeg gerne vil fortælle mine historier i tegneseriemediet. Jeg tror ikke mine historier fejler noget, de bliver vel modtaget, og når de bliver læst, har folk fået en god oplevelse. 

Men hvad er det så?

Oplagene på tegneserier er små og det danske marked er lille, så man tjener ikke synderligt meget på en udgivelse. Derfor er der hverken råd til den markedsføring eller de salgsfremstød, som i virkeligheden nok var noget af det, der kunne hjælpe på situationen. I stedet bliver det en negativ spiral, hvor færre og færre penge, giver mindre og mindre markedsføring, som igen gør at færre og færre køber tegneserier/grafiske romaner, og til sidst ender det med at mediet dør.

Det har også vist sig at være sværere end jeg troede, at finde udenlandske udgivere, så den løsning ligger heller ikke lige for.

Hvad skal man så gøre for at vende skuden? Nytænkning? Nye medier eller nye platforme? Digitale tegneserier? Motion comics? Er der noget salg i det? Man kan jo sagtens lægge det hele op på youtube eller facebook og sikkert få læsere her, men hvordan tjener man så sine penge? Jeg synes ikke den oplagte løsning har vist sig endnu, og i mellemtiden har mit projekt om gravrøveren ligget stillet. Jeg må tjene mine penge andetsteds.

Men nu skal der ske noget, og min nye strategi er, at søge fondsmidler og på den måde få finansieret gravrøveren. Nu er det jo lettere sagt end gjort, og det kræver en del tiltag, som jeg fortælle om her, på min blog, gennem det næste stykke tid.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Fra Jylland til København i 1700 tallet

Mere inspiration

Mysteriet om Gertrud Bodenhoff