Statens Kunstfond


Så! - Den første fondsansøgning er sendt afsted. Statens Kunstfond har deadline for ansøgninger i morgen, og man kan kun søge én gang om året. Så det er nu, hvis man vil være med.
I Statens Kunstfond, søger man som tegneserietegner, det som hedder "Legatudvalget for Litteratur" om et arbejdslegat. "Formålet med arbejdslegater er at give højt kvalificerede og talentfulde kunstnere mulighed for at videreudvikle deres kunstneriske arbejde. Legater gives til fortsat kunstnerisk virke til kunstnere, der via deres hidtidige produktion har vist et særligt talent." 
- Ja. Hverken mere eller mindre.  - Så det gælder altså om, via en "motiveret ansøgning," en værkliste og to "tekstprøver" at bevise overfor udvalget, at man en højt kvalificeret og talentfuld tegneseriekunstner. Jeg håber at udvalget har forstand på og kærlighed for tegneserier. Jeg bliver allerede lidt urolig når der står, at man skal sende "tekstprøver" ind.
Jeg har som sagt ansøgt denne pulje flere gange, men jeg er aldrig blevet støttet. Jeg kender ikke grunden til afslagene, for det får man ikke at vide. Har jeg gjort det forkert? Eller er jeg ikke kvalificeret i udvalgets øjne? - Det er svært at vide. Derfor jeg vælger at tro, at jeg har gjort det forkert og prøver endnu en gang, og på en ny måde.
Men jeg synes da at det ville være smart af udvalget at begrunde sine afslag, så afviste ansøgere kendte grunden til deres afslag og kunne navigere efter det. Det ville vel også spare udvalget for alle de gen-ansøgninger de får fra "ukvalificerede" kunstnere.

Kommentarer

  1. Kan danske tegneserieskabere som forening, ikke gå ind og hjælpe med vejledning til ansøgning? Evt. finde ud af hvad udvalget kigger på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det kunne da være en mulighed. Det vil jeg prøve at foreslå til generalforsamlingen som finder sted her i februar. Men jeg tvivler at nogen her har en sikker opskrift.
      Og helt ærligt, er det for meget at bede udvalget om at begrunde deres afslag? Man famler jo nærmest i blinde når man skal ansøge og vælge, hvilke ting, man skal sende med. Det er jo svært at vide, hvad der falder i udvalgets smag.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Fra Jylland til København i 1700 tallet

Mere inspiration

Mysteriet om Gertrud Bodenhoff