Inspiration



Engang imellem skal man lade sig inspirere. Det blev jeg til fulde i en to-dages masterclass med den franske mestertegner Yoann. Han var inviteret i København, for at vise sine metoder og tale om de arbejdsgange, som han benytter når han tegner Splint & Co. og de andre serier han laver. 
Han viste os bl.a. hvordan han benyttede akrylfarver i den serie der hedder Næbdyret Toto. Det var en fornøjelse at prøve at følge hans opskrift. Nogen vil her lægge mærke til at Yoann ikke tegner på computer, men arbejder med pensler og blyant.

Fra en thumbnail i manus tegnes siden op i blyant i A3

Herefter tusches siden via lysbord, og skal derefter scannes og farvelægges. (siden er fra et album om Supergroom, hvor Splint forvandles til en slags superhelt med jetpack)


Her følger lidt billeder om hvordan Yaonn arbejder arbejder med akrylfarver. Vi prøvede alle at følge opskriften. De to sidste billeder er resultatet af mine forsøg, som jeg er okay tilfreds med. Jeg synes at det er en effektiv stil, jeg sagtens kan gøre til min egen, hvis jeg justerer den lidt på den. 
Tak til Yoann for det.








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Fra Jylland til København i 1700 tallet

Mere inspiration

Mysteriet om Gertrud Bodenhoff